Oops! Sorry!!


This site doesn't support Internet Explorer. Please use a modern browser like Chrome, Firefox or Edge.

Contact
Onderwijs

Treen je Breen

Academy Onderwijs

Opvoeden doe je samen. Alle opvoeders sturen en spiegelen het kind in zijn ontwikkeling. Een basisbegrip dat Edith Steijns in haar boek, de volgende stap in opvoeden -balans, thuis en op school- uitgebreid beschrijft. We zien dat het een verrijking is als ouders en school samenwerken om de ontwikkeling van het kind bij te staan. 

In contact met een kind of een andere volwassene komen ook de minder fijne kanten van menselijke gedrag naar voren. In de het onderwijs is de vraag waarom lukt het bij de ene situatie wel en de andere niet? Waarom verloopt het ene contact stroef en stroperig, vind je dat ene kind, ouder of gezin lastiger dan de andere? Onderwijs is mensenwerk en mensenwerk is voor iedereen een uitdaging. Je bent bezig met de optimale ontwikkeling voor ieder kind. Je bent bezig met het voorkomen van problemen. En je bent ook bezig met het oplossen van problemen.

De oprichters van Treen je Breen hebben onder leiding van de Universiteit van Leiden onderzoek gedaan naar het optimale ontwikkel-leerklimaat voor kinderen. Op het moment dat er een sociaal-emotionele balans in de klas is groeit ieder kind in zijn cognitieve ontwikkeling. Dat zal een onderwijsmens niet verbazen. Wat kan je als school doen om de ontwikkeling van ieder kind optimaal te ondersteunen? Hoe kan iedere leerkracht/docent de groei van zichzelf inzetten om de groei van het kind te bevorderen? Hoe krijg je een warm schoolklimaat? Vragen waar Treen je Breen na jarenlange ontwikkeling antwoord op heeft. 

Iedere training die Treen je Breen geeft wordt op maat gemaakt. Zoveel verschillende scholen, zoveel verschillende teams, zoveel verschillende leerkrachten. De ene school begin met het organiseren van een teamdag, de andere school kies meteen voor een zes daagse training, weer een andere school kies ervoor om individuele leerkrachten een opleiding te laten volgen. Treen je Breen werkt samen met Gelukkig Kind, Praktijk Wijs en de Inholland Academy om aan alle behoeftes te kunnen voldoen.

Leerkrachttraining

In de training op maat ontwikkel je van en met andere leerkrachten de begeleidingsvaardigheden van coaching. In zes dagdelen leer je niet alleen het kind, de ouder en je collega, maar ook jezelf kennen. Waardoor je sneller de oplossingen ziet voor (toekomstige) problemen en deze ook mogelijk voor bent. Naast de training wordt er geoefend met opdrachten om positieve ervaringen op te doen in het coachen. Met als doel het optimaal inzetten van je pedagogische vaardigheden in je werk. 

Het is een persoonlijk ontwikkeltraject dat zich richt op jou als persoon en de kwaliteit van interactie tussen jou als leerkracht, het kind, ouders en collega's. Je leert meer in je kracht te staan zodat je elke situatie met kinderen, ouders en collega's ontspannen en met (zelf)vertrouwen tegemoet treedt. De eigenheid van elke leerkracht staat centraal. 

Herken je één of meer van deze punten?

De communicatie met die ene collega gaat moeizaam.

Je maakt je zorgen over een kind in de klas en wilt dat het kind beter in zijn vol komt te zitten.

Een ouder begrijpt jouw keuze van handelen niet.

Je wilt de band met je kinderen in de klas verbeteren.

Je vraag je af waarom het gedrag van dat ene kind of die ouder lastiger voor jou is.

Je voelt je soms onzeker over je leraarschap.

In het onderwijs wordt veel van jou verwacht. Herken je dat grenzen aangeven soms moeilijk is?

Het lesgeven is een sleur geworden. Je wilt te sprankeling weer terug

Wat kan de training je opleveren?

Inzicht in jezelf, waardoor je een nog betere leerkracht kan zijn.

Communicatie met 'moeilijke' ouders en collega's wordt eenvoudiger.- Relaxter in je rol als leerkracht staan.

Je weet wat kinderen vragen en vertellen met hun (speciale) gedrag, je weet welke invloed jij hierop hebt en wat jij wel en niet kan doen.

Een vervelende dag met veel emoties kost minder energie. Je leert emoties om te buigen, zodat de kinderen en ij meer rust ervaren.

Steviger staan in grenzen aangeven.- Gedrag en emoties van kinderen, ouders en collega's leren herkennen en positief veranderen.

Je weet wie je bent als leerkracht en ervaart meer zelfvertrouwen, rust en verbinding.

Er is meer verbinding binnen het team.

Onderwijs teamdag

In overleg met school wordt gekeken waar de school nu staat, wat de behoefte is en wat het doel van de teamdag is.

Wat wil je als school bereiken na deze dag? Wat zijn de vervolgstappen die gemaakt gaan worden? Is het een dag waar we focussen op het proces van de leerlingen/ouders, van de onderwijzers of van een combinatie? 

Samen komen we tot een realistisch en haalbaar plan om een volgende ontwikkelstap voor school te maken. 

Opleiding Schoolcoaching 
Inholland Academy

Als leerkracht wil je optimaal resultaat behalen met je leerlingen. Om dat doel te bereiken zijn de competenties van leerkrachten nu belangrijker dan ooit. Coaching is een waardevol instrument om beginnende en ervaren leerkrachten te helpen bij hun verdere professionalisering. Een goede coach om hen in dit proces te begeleiden is onontbeerlijk. Met behulp van coaching speel je in op de ontwikkelingen op onderwijskundig en maatschappelijk gebied en til je de leerkrachten én de school naar een hoger plan. De opleiding Schoolcoach is een inspirerende opleiding om het beste uit jezelf, collega’s én leerlingen te halen!

Birgit en Edith Steijns geven deze opleiding binnen de Inholland Academy. Klik op onderstaande button voor meer informatie.

Testemonials.

Wat leerkrachten, intern begeleiders
en directieleden zeggen  

Ik ben één week aan het experimenteren met de informatie uit het boek de volgende stap in opvoeden. Wat een mooie ervaringen heb ik in contact met mijn eenjarige dochter!


Meer grip en rust, i.p.v. automatisch reageren wat ik normaal doe. Er ontstaat meer aandacht en begrip voor de situatie waar we samen in zitten. Ondanks het feit dat we niet verbaal met elkaar kunnen communiceren.




Margriet Pronk

moeder

Ontwikkelen als uitgangspunt! Dat maakt mij zo enthousiast over dit boek. Praktische (super herkenbare) voorbeelden geven een duidelijk beeld van wat bepaalde situaties vragen van ouders. Voor mij als therapeut geeft het handvatten om te snappen waarom het voor ouders soms lastig is hun kind te ondersteunen in bepaalde ontwikkelingsfases.

Regelmatig beveel ik het boek aan ouders aan. Nog veel vaker blader ik het door om herinnerd te worden aan de voorwaarden die je kunt scheppen om ontwikkeling tot stand te brengen. Fijn Edith dat je alles zo helder op papier hebt gezet.

Floor van Loon

Therapeut

Wat ik heb opgestoken van de Opstapkaarten is hoe kan ik vanuit contact reageren op mijn kinderen.

Het vraagt vertrouwen te hebben in mijn kinderen ruimte geven.


Afstemmen met je kind. Mijn eigen balans; pas als je zelf in evenwicht bent kun je evenwichtig reageren op de behoeften van je kind. Ik geniet nog steeds van deze inzichten en de stappen die mijn kinderen hierdoor gemaakt hebben! 


Ik gun het iedere ouder, jong/oud van elk cultuur achtergrond of diversiteit kennis van opvoeden op te doen met de Opstapkaarten.

Farina Tahir

moeder en leerkacht


De Auteurs

Edith en Birgit Steijns.

Edith was bijna 6 jaar, toen hun opvoedreis samen begon. Als oudste en jongste in het gezin Steijns hebben ze de gezamenlijke opvoeding heel anders beleefd. 


Tot op de dag van vandaag zijn de zussen nieuwsgierig naar de ontwikkeling van ieder individueel kind. Ze geven therapie, training, schrijven boeken, ontwerpen modellen. Hun unieke benadering maakt iedere begeleiding die ze vanuit Gelukkig Kind geven passend. 


Het leven is een prachtige tocht. Laat je verrassen en meevoeren en leer door de ogen van het kind te kijken. De zussen gaan je graag voor!



Een warme Groet,

Birgit & Edith

© 2022 Treen je Breen